margaret-in-oeganda.reismee.nl

Streetboys

Maandag en dinsdag zijn we met Paulinemee geweest naar de streetboys of Agape!

We vertrokken maandag om half 9 op de boda naar de streetboys. Toen we daar aankwamen waren er al een aantal boy’s gearriveerd. Ze begonnen de dag met bidden en dankten God voor hetgene waar ze dankbaar voor waren wat ze in het weekend hadden meegemaakt. Dit was toch wel een kippenvel moment weer. Soms kwamen er hele verhalen waarvan je later dacht: wat heeft hij nou eigenlijk allemaal gezegd.

Daarna kregen ze hun ontbijt. Een kop thee met een boterham. Na het ontbijt begon de les. Uncle Phillip gaf les aan de jongste kids en Paulinegaf les aan de oudere kids. Beau en ik zaten bij uncle Phillip in de les, ik moet zeggen dat ik bij sommige dingen ook nog na moest denken. Kortom: je bent nooit te oud om iets te leren. Ze krijgen iedere dag Engelse les en rekenen. Je merkt ook echt dat die kinderen echt niet dom zijn want ze pikken het heel snel op!

Na de les gingen we activiteiten doen. Wij hadden ballonnen meegenomen en deden die om hun enkel en gingen ballontrappen. Dit was echt dikke lol! Daarna wilden hun het weer het spel Annemaria Koekoek doen (of zoals hun het zeggen: Annemaria Koekeloe). Ze zijn echt dol op dit spel. Ze waren het ook niet vergeten dat wij de eerste keer dit spel met ze deden.

Na Annemaria Koekeloe gingen we touwtrekken. Paulinehad van thuis een groot, dik touw meegenomen. De partijen werden gemaakt en het spel kon beginnen. Nou ze waren me toch fanatiek! Het was echt dikke lol!

Helaas ging het daarna regenen en konden we niet verder. Op maandag wassen ze zichzelf meestal en ook hun kleren en laten dit drogen door de zon, dit kon nu niet helaas. Ze vonden het ook echt jammer!

Het eten was gelukkig bijna klaar dus konden ze aan tafel. Na het bidden werd er opgeschept: pocho met bonen. Het is een soort maispap met bonen. Ik heb het ook geprobeerd, maar ik vond het echt niet lekker. Gelukkig had ik een gesmeerde boterham mee.

Na de streetboys gingen we naar het boyshome met Pauline. Hier zitten ook straatkinderen alleen die worden 24/7 opgenomen in dat huis, met onderdak en eten. Ook hier krijgen ze les.

Toen wij aankwamen werden we al enthousiast ontvangen! We hebben een rondleiding gekregen van Pauline en daarna hebben we spelletjes gedaan met de kids. We verbleven hier maar kort, maar het was reuze gezellig!

Daarna gingen we met ons vieren boodschappen doen bij Gardens City. We moeten in het doingoood huis zelf koken dus we moesten onze eerste maaltijd in elkaar flansen. Dit duurde toch wel langer dan ik dacht tot we erover uit waren! Uiteindelijk werd het een broodje kip met een salade!

Dinsdag was het echt super slecht weer in Kampala. ‘s Nachts begon het al met regenen en het stopte pas rond een uur of 12. Het was echt drama! We konden ook niet met de boda want alle zandwegen waren veranderd in stromende rivieren. We hebben gewacht tot een uur of 10 in de hoop dat het was droger werd, maar helaas. We zijn uiteindelijk met de uber naar het project gereden. Dit is een soort taxi hier. We zaten met ons vieren op de achterbank, dat was lekker krap en was nog een uitdaging ook! Maar het was gelukt!

Toen we aankwamen waren er helaas nog maar 3 kinderen. Een halfuurtje later kwamen er nog 3 helemaal doorweekt binnen. Echt super zielig! Uiteindelijk zaten er 10 doorweekte kinderen in het huis!

Ze begonnen wel met het ontbijt en mochten weer zeggen waar ze dankbaar voor waren. Ondanks het slechte weer waren ze dankbaar dat ze nog leefde en dat God hen had bewaard en naar Agape had gebracht!

Na het ontbijt gingen we met ze kleuren en knutselen en hadden we spellen meegenomen. We hadden Halli Galli en Yenga meegenomen! Ze vonden het echt super tof en waren ook heel fanatiek! Alle tekeningen die er goed uitzagen werden op de muur gelijmd.

Daarna kregen ze weer lunch, hetzelfde als gister dus ik was blij met mijn gesmeerde boterham met pindakaas. Na de lunch waren we vrij en hebben we weer boodschappen gedaan. Dit keer ging het vlotter. Op de planning stond namelijk: pannenkoeken. We hadden wat bacon, kaas en appel gekocht voor erop en gingen al vrij vroeg aan de slag. Dit was toch wel een geslaagde maaltijd! Om het beslag te maken hebben we de blender van Frank gebruikt en wat was hij er blij mee dat de blender eindelijk een keer werd gebruikt!

Savonds hebben we rummikub gespeeld met ons vieren en zijn we vroeg naar bed gegaan.

Woensdag en donderdag zijn we naar de gehandicapten school geweest, daarover later meer!

Doingoood