margaret-in-oeganda.reismee.nl

1000 vingertjes en teentjes

Vandaag hebben we weer vrijwilligerswerk gedaan. We zijn naar het tienermoeders project geweest.

Om 8 uur sochtends gingen we weer met de boda naar het project. Het was bij een kerk op het terrein. Er waren al wat tienermoeders aanwezig met hun kindjes.

We gingen eerst alles versieren met slingers en ballonnen. Daarna kregen we een korte workshop koken van de vrouwen daar. Ze deden een soort banaan in bananenbladeren en die bonden ze helemaal dicht. Die werden gestoomd in een pan. Na het stomen kwamen die bollen er weer uit en moest je ze met je handen gaan kneden. Nou dat was echt bloedheet. Die vrouwen hebben echt vuurvaste handen. Af en toe met hun handen in koud water en toen weer verder. Daarna bond je ze weer dicht en werden ze verder gestoomd.

Daarna deden we snel een spel met wat moeders en kinderen. Het ouderwetse stoelendans! Super gezellig en de kinderen deden leuk mee. Daarna kregen we een soort doosje met allerlei vragen erin en die moest je doorgeven tijdens wat muziek. Als de muziek dan stopte dan moest je er een vraag uithalen en die beantwoorden.

De vragen gingen voornamelijk over sexualiteit en hoe je een zwangerschap kunt voorkomen. Dit was voornamelijk ook om de vrouwen bewust te maken.

Na de spellen gingen we weer een beetje koken. Nu moesten we steeds een kippenpootje in een bananenblad doen en daar ging een tomatensausje overheen als een soort marinade. Dit werd nog verder gegaard.

Aangezien de kerk midden in een sloppenwijk stond, gingen we een rondje doen door de sloppenwijk. Hier zag je het arme leven onder de mensen. “Huisjes” van golfplaten en kinderen die helemaal bevuild rondliepen. Alle kinderen waren wel heel blij om ons te zien. Ze kwamen aangerend en knuffelden je meteen. Best bijzonder als ze je helemaal niet kennen. Vol trots lieten ze ook hun “huisje” zien.

Ook zie je veel kinderen lopen met shirtjes die veel te groot zijn en die eigenlijk voor oudere kinderen bedoeld zijn. Maar ze hebben nu eenmaal niks anders. Dus ze trekken die met veel plezier aan.

Na de tour gingen we lekker lunchen. We moesten op een groot kleed zitten en daar werd je bord volgeschept. Dat is echt iets waar ik me steeds weer over verbaasd, ook al hebben de mensen het niet best je krijg echt altijd een groot bord eten. Het was ook echt lekker!

Na het eten moest er ook afgewassen worden. Zo’n vijftig borden met de hand afwassen. Was nog een best werkje.

Daarna hadden we een beauty uurtje voor de dames bedacht. We hadden van thuis wat maskers meegenomen en nagellakjes. Dit vonden ze echt geweldig. Ik heb ook alle kindjes een kleurtje gegeven. Ook de stoere jongens van 9 hadden rode nagels. Iedereen was enthousiast!

Toch blijft er ook een minder fijne kant aan zitten. Er liepen ook meiden van 12 en 15 rond die al een kindje hadden. Het meisje van 12 was helaas verkracht door haar broer en was zwanger geraakt. Ze was ook heel verlegen en maakte ook niet echt contact. Haar baby zat in een opvangtehuis. Was zo zielig.

Toch was het fijn om de meiden een leuke dag bezorgd te hebben.

Doingoood