margaret-in-oeganda.reismee.nl

Safari

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn blog heb bijgewerkt. Maar ik zat een aantal dagen zonder WiFi. Dit word ook een lange blog!

Dinsdag tot donderdag zijn we op safari en chimptracking geweest.

Dinsdag vertrokken we om half 8 met een busje, het was zo’n 4 uur rijden. Onderweg blijft er toch nog veel te zien, iedere keer verbaasd het je weer.

Na 4 uur kwamen we aan bij het reservaat waar ze neushoorns hielden. Deze mensen probeerde ze weer een beetje te fokken om ze later weer terug te zetten in het wild. Dit omdat de neushoorns in Oeganda met uitsterven worden bedreigd. We konden zo dichtbij komen, we stonden op zo’n 8 meter afstand van wilde neushoorns. Ook lag er een heel klein neushoorntje bij die eind augustus was geboren. Het was zo gaaf om zo dichtbij te komen bij die wilde dieren!

We hebben daar geluncht en zijn daarna doorgereden naar onze slaaplocatie.

Paul, onze chauffeur, verteldde onderweg nog een hoop over de omgeving. Toen we aankwamen op de locatie was het wel even slikken. Het waren van die traditionele ronde hutjes met bedden. Zeer primitief allemaal en er liepen ook echt overal insecten. Toen we ‘s avonds gingen slapen zag je ook echt kakkerlakken lopen, sprinkhanen, bedwantsen, muizen en spinnen. Super smerig, maar andere opties hadden we niet. Dus we moesten het er maar mee doen.

De volgende ochtend konden we niet naar de toilet want die zat vol met mieren die zo je schoenen in liepen en je ook echt beten. Deed echt zeer gewoon. Je moest ze echt van je afslaan!

Toen we hadden ontbeten reden we naar het park (zo’n 4000 km2 oppervlakte) daar gingen we de chimptracking doen. Je ging de jungle in met een gids op zoek naar chimpansees. Dit was echt super vet, je had niet de garantie dat je ze zou gaan vinden maar na een kwartier vonden we er al 1 in de boom. We waren echt super dichtbij en die aap bleef ook gewoon lekker zitten. Daarna klom die de boom uit en liep vlak langs ons heen opweg naar een andere boom.

We liepen een stuk door en kwamen al snel een hele boom vol met chimpansees tegen. Het is ook echt een kippenvel moment als je ze in de verte lawaai hoort maken en tegen de bomen aan slaan. (Dit is hun manier van communiceren). Toen we onder die boom stonden konden we hele mooie foto’s en filmpjes maken. Het was echt super gaaf tot het moment dat we ineens wat druppels voelde en er ineens allemaal drollen naar beneden kwamen. Helaas houden apen niet echt rekening met het feit dat er weleens mensen onder de boom zouden kunnen staan, dus belandde er vol op Mn hoofd een lekkere apendrol. Echt super smerig, maar wat hebben we erom gelachen.

Ik voelde me echt super smerig, maar volgens Paul moesten we eerst naar onze volgende locatie rijden (the red chillies) en daar konden we douchen. Ik was namelijk niet de enige die onder de poep zat.

Bij de locatie hebben we lekker geluncht en gedoucht. Wat was dat lekker zeg! Ook de hutjes waar we nu in verbleven waren echt super luxe in vergelijking met waar we eerst zaten. Iedereen was er echt super blij mee.

Om 2 uur vertrokken we richting de Nijl en daar hadden we een boottocht van 2 uur. Dit was echt vet. Je zag overal olifanten en nijlpaarden aan de kant of in het water en giraffen in de verte. Echt super gaaf! Met de boot gingen we richting de watervallen en daar stopten we met de boottocht en van daaruit gingen we de watervallen beklimmen. Dit was weer lekker zwaar natuurlijk en bloedheet. Maar het was het zeker waard want wat een uitzicht hebben we daar gezien! Je kon echt zo dichtbij komen ook zonder dat er hekken langs de kant stonden. Dit was echt super mooi.

We gingen versleten terug naar de locatie en daar hebben we met zn alle gegeten en hebben savonds bij een kampvuur gezeten. Op een gegeven moment zei iemand: Hey the hippo’s are here. Wij gingen kijken en ja hoor er liepen gewoon nijlpaarden over het terrein tussen alle tentjes en huisjes beetje gras te grazen. Super vet! Er liep zelfs een heel kleintje bij, super schattig! Ook liepen er van die wrattenzwijnen over het terrein.

De volgende morgen moesten we om 6 uur weg richting de safari. Ontbijt kregen we ingepakt mee. Om 7 uur het veerpontje over waar 8 autos op konden.

Toen we aan land kwamen ging het dak van de auto omhoog en kon je rechtop staan in de auto. Ook kon je op het dak gaan zitten! We zagen na een paar minuten al gelijk een olifant en giraf staan. We hebben de hele big five gezien, de leeuwen, buffels, olifanten, neushoorn en zelfs het luipaard. Dit was echt uniek want de luipaard was bijna nooit zichtbaar. Dit was echt de meest toffe ervaring ooit!

Het was zo’n 6 uur rijden terug naar Kampala. Iedereen was kapot dus de meeste hebben wel geslapen!

Het waren echt 3 hele leuke dagen met veel ervaringen!

John

Hoi Mar,
Leuk om je belevenissen te lezen.

Veel plezier nog.

Helen

Geweldig mar! Wat een belevenissen allemaal ! Nog 1 weekje meid en dan zit het erop ! Zin om naar huis te gaan?

Gerda

Ik ben wel een beetje jaloers....niet op de drollen op je hoofd ..maar op je belevinissen..
GEWELDIG!!

Doingoood